Van Darjeeling naar Sikkim

Na de Sandakphu- trek besluit ik even uit te blazen in het legendarische hillstation Darjeeling. Slecht idee. Vandaag de dag is Darjeeling veel te vuil en veel te druk, gewoon de zoveelste Indische stad. Met dit verschil dat het allemaal tegen een bijzonder steile helling plakt. Ik hou het al snel voor bekeken. Tijd om andere oorden op te zoeken.

image
Wel leuk: Darjeeling zoo. Hier kan ik de rode panda's zien, die in de bergen te goed verstopt waren.
image
Typische druilerige dag in Darjeeling. Met veel shared jeeps.

De deelstaat Sikkim is een kleine uitstulping ligt in het noorden van India, grenzend aan Nepal, China en Bhutan. Het terrein is veel te bergachtig voor treinen en zelfs bussen. Het populairste vervoermiddel voor de lange afstand is hier de “shared jeep”. Er kunnen tien passagiers mee, exclusief chauffeur en kleine kinderen. Ik ben blij dat ik een ticketje voor de eerste rij kan versieren, want de rit naar Gangtok, hoofdstad van Sikkim, zou zo’n vijf uur duren en ik ben bang om misselijk te worden. Helaas, er passen twee passagiers naast de chauffeur en bijgevolg zit ik met de versnellingspook tussen mijn benen. En de chauffeur moet vaak schakelen…

Onderweg passeren we opvallend veel wegenwerken. Asfalteren is al niet om mee te lachen in België maar hier is het helemaal een hondenstiel. Er zijn mannen in de weer met voorhamers die een hele dag niks anders doen dan grote rotsblokken kleiner maken. Vervolgens zijn er de vrouwen met kleinere hamers, die de kleine rotsblokken nog kleiner maken, tot het keien zijn. Die keien vormen de wegbedding. Daar gaat dan een  pletwals over – de enige machine die ik zie – en vervolgens de pek, die gewoon gesmolten wordt in een olievat op een houtvuur. Hier geen fluo-hesjes; de arbeiders zien zwart van kop tot teen. Het zijn taferelen om nederig van te worden.

Aan de grens met Sikkim hou ik onze jeep een halfuur op. Blijkbaar heb ik een “tourist permit” nodig. Er is iemand die mijn paspoort overschrijft en iemand anders die mijn visumgegevens noteert. Vervolgens moet ik een kopie afgeven… van mijn paspoort en mijn visum. Natuurlijk is er geen kopieermachine. Gelukkig mag ik even illegaal Sikkim binnen om kopies te gaan maken… Ik vind het een nogal omslachtige manier om toeristenbelasting te innen, maar het strafste van al: de hele procedure is gratis. Ik stel geen vragen.

image
De Meir van Gangtok
image
Zicht vanuit de hotelkamer in Gangtok

Gangtok is een tof stadje, zij het opnieuw bijzonder verticaal. Het kleinste uitstapje is een heuse cardio-training maar het is allemaal erg charmant. Sikkim is populair bij Indische toeristen en veel minder bij Westerlingen. Dat is altijd plezant. Het betekent dat er hotels zijn en restaurants, markten en zelfs bars met live muziek, maar geen spoor van de opdringerige types die de blanke reizigers willen uitknijpen als citroenen. Ik kan het me hier wel naar de zin maken.

Tot binnenkort!

W

Van Darjeeling naar Sikkim

Geef een reactie

