Dringend bijsturen in Bali

Eerste halte in mijn solo-avontuur is het Indonesische eiland Bali. Het wordt freestyle reizen want het is laagseizoen en in principe mag het dus niet moeilijk zijn om transport en logement te regelen. Alles kan; het enige wat vastligt is dat ik wil leren surfen. Daarom heb ik mijn eerste drie nachten alvast geboekt in Pro Surf School Bali in Kuta.

Niks mis met die surfschool en de lessen zijn dik in orde – was ik twintig jaar jonger, ik zou er misschien nog rap mee wegzijn – maar Kuta is een vreselijk oord. Na vijf minuten rondlopen zit ik al met een afkeer. Dan gaan de hemelsluizen open (laagseizoen dus) en stromen de rioolputten over. De toon is gezet.

image

In de bar van de surfschool kom ik de Duitse Julia tegen. Ze is al drie weken in Bali en niet echt enthousiast. Als ik vraag naar haar belevenissen, blijkt dat ze al ongeveer het hele eiland gezien heeft. Dit is de drukste plek – zeker weten – maar wel met het properste strand. Echt waar?! Heeft ze die vuilnisbelt dan niet gezien? En die gloeilampen die door de branding rollen en de ronddrijvende inlegkruisjes?! Jawel, maar op een ander is het niet veel beter.

Ik lig in een kamer voor vier met nog één andere kerel, ook al een Duitser. Hij is hier ook drie weken maar hij slaapt elke nacht in de surfschool. Twee of drie keer ging hij op daguitstap maar eigenlijk is dat niet plezant want het verkeer is absoluut niet te doen. Nu ligt hij al drie dagen in zijn bed met gekneusde ribben. Hij is op z’n surfplank gevallen en wacht gewoon af tot zijn vlucht naar Australië volgende week.

image
Twee toffe Duitse klasgenootjes in de surfschool. Dat zwembad met open balustrade is wel een meerwaarde.

Man man man wat een ellende. Mijn vlucht naar India vertrekt pas over 20 dagen. Het moet toch lukken om meer uit dit oord te halen dan die Duitsers! Helaas, Kuta is een verloren zaak: ik ga echt niet met een scooter rondrijden tussen dit geschifte verkeer en te voet raak ik nooit weg uit dit labyrint van pizzaketen, massagesalons, foute bars en tattooshops. Echt waar, honderden tattooshops. Ik val haast uit de toon met mijn twee of drie versiersels. Verminkers zijn het, de oplichters die zich hier artiest noemen!

Ik raadpleeg de Lonely Planet, mijn papieren steun en toeverlaat bij ambetante reisperikelen. Het is 10u30 maar aan de bar bestelt een volgeklad Australisch meisje haar derde cocktail. De barvrouw vraagt of ze niet liever een koffie zou willen. Nee gij! Volgende week moet ze weer gaan werken “so we need to drink all the alcohol we can get!” Okee… tijd voor drastische maatregelen: ik ga resoluut op zoek naar een afgelegen plek die toch bereikbaar is per boot.

image

Al vlug bots ik op Nusa Penida. Het is een vrij groot eiland maar geen enkele reiziger in de surfschool heeft er van gehoord. De info in Lonely Planet is erg summier en de eerste zin luidt “A place that answers the question: what would Bali be like if tourists never came?”

Dat is dus beslist. Wegwezen!

W

Dringend bijsturen in Bali

Een gedachte over “Dringend bijsturen in Bali

  1. Edwin zegt:

    Werner,
    Kuta is werkelijk the worst place on Bali!
    Het is het Salou van Zuid-Oost Azië (of is dat Phuket? (Was jij daar ook al niet gepasseerd?!)), oftewel Blankenberge voor Australiërs. Had me vooraf om raad gevraagd!

    Er zijn geweldige spots op Bali: Ubud (ook redelijk toeristisch maar zeer leuke sfeer en prachtige natuur rondom), Sidemen (heel rustig, groen (rijstterassen!) en perfect om te fietsen); de hele Noordkust. En dan natuurlijk de eilanden: Nusa Lembogan (beste snorkelspots ever: zwemmen tussen de Manta Rays, en prachtige koralen nabij het mangrovewoud in het Noorden), Nusa Penida (ben ik zelf niet geweest maar is naar het schijnt ook mooi) en natuurlijk de Gili’s (Gili Trawangan is toeristisch maar echt paradijselijk (ik zag er wel een varaan van een dikke meter lang) en de andere eilanden ongerept – wel officieel al Lombok denk ik :-)).

    In Lombok kan je ook leuke jungle trackings doen als ik me niet vergis (de hoogste piek ligt op 3.700 meter of zo)!

    Veel plezier en alsjeblief: vermijd de Kuta’s en Phukets van deze wereld. Overal waar er veel Australiërs komen, moet jij NIET zijn ;-).

    Ed

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

